2015-04 - Reisverslag uit Denia, Spanje van Cilia-en-Henk Zijlstra - WaarBenJij.nu 2015-04 - Reisverslag uit Denia, Spanje van Cilia-en-Henk Zijlstra - WaarBenJij.nu

2015-04

Door: Cilia

Blijf op de hoogte en volg Cilia-en-Henk

27 Februari 2015 | Spanje, Denia

De wielen draaien weer, we hebben een mooie route uitgestippeld door de Priorat.

Bij het klooster van Santes Creus stappen we even uit, het is gesticht in 1158, we gaan niet naar binnen, maar leuk om even rond te lopen.

Bij het grandioze Monistir de Poblet, wat meer lijkt op een kasteel dan op een klooster en in 1150 gesticht is, vinden we onze volgende overnachting. De volgende ochtend wandelen we langs- en naar het klooster, heel indrukwekkend.

We rijden naar het 14 km verderop gelegen Mont Blanc, een prachtig middeleeuws juweel. Het staat binnen een ring van versterkte muren en 31 torens, gebouwd in 1366. De moeite waard om de stadswandeling van 2 uren te maken. 's Middags belanden we bij een schattig klein eethuisje waar we typisch Catalaanse gerechten eten.

We gaan verder en rond 4 uur belanden we in het schattige bergdorpje Vallbona, waar we bij het sportveldje mooi kunnen staan. Ook dit dorpje heeft weer een prachtig, oud klooster.

Als we zaterdagochtend vertrekken naar Prades zitten we al snel in dichte mist, het waait hard en het is buiten ijzig koud. Hier en daar liggen zelfs nog sneeuwresten. Als we Prades bereiken jagen de mistvlagen om de camper. We zitten hier op 1200 m. Extra laagjes aan en er toch uit om deze unieke stad, bekend als Vila Vermella oftewel de Rode Stad dankzij de lokale steensoort, te bezoeken. Bij het schattige bakkerswinkeltje scoren we heerlijke cake-jes en een knapperig broodje.

Het landschap wordt woester als we de Priorat binnen rijden, een gebied van steile heuvels bedekt met wijnstokken, ravijnachtige dalen en dramatische kloven. Een zijweg slingert zich omhoog naar het bijzondere dorp Siurana, hoog gelegen op een steile rots van 735 m boven het dal. Een spectaculaire route met onvergetelijke uit- en vergezichten.

Om een uur of 4 staan we op de cp in El Masroig, vlakbij een cooperatieve, waar we heerlijke wijn proeven en kopen.

De volgende dag rijden we langs de rivier de Ebre naar Tortosa. Daar zien we een Decathlon met internet, we grijpen onze kans en Skypen met het thuisfront. Koen is in vorm en weet van geen ophouden, het ene na het andere raadsel moeten we proberen op te lossen. Zo die vitamientjes hebben we binnen en nu de cp opzoeken.

Maandagochtend terug naar Decathlon en een fiets voor Henk scoren. Dit klusje is zo geklaard en dik tevreden verlaten we deze winkel.

We besluiten om vandaag zuidelijker te gaan, Valencia voorbij. Onderweg zien we overal mandarijnen en sinaasappel.

In Cullera bij het strand staat de cp knap vol en ook hier waait het nog hard, maar de temperatuur is aanmerkelijk beter.

Als we wakker worden zien we blauwe lucht en de zon schijnt. We pakken de fietsen om de omgeving te verkennen, heel veel "torens" en een boulevard waar nog niets te doen is. In de loop van de middag verdwijnt de zon en wordt het te fris om buiten te zitten. Onze buren Jurjen en Geertje zijn wel in voor een potje kaarten.

De volgende dag is het weer bewolkt en we besluiten naar Denia te gaan. Een prachtig stadje om even doorheen te wandelen en.... Even haren knippen. We wandelen over een oud pleintje wat baadt in de zon, de terrasstoeltjes staan uitnodigend klaar. We kunnen de verleiding niet weerstaan en doen ons tegoed aan de heerlijke Tapas van de dag, osobuco met friet en een lekker wijntje er bij.

'sMiddags zitten we heerlijk op het strand, het begint er nu echt op te lijken.

(foto's volgen)

• 01 Maart 2015 - 20:12

Jetty Lammerink:

Hallo Henk. En Cilia .

Heerlijk fietsend langs het strand in Altea komen we bij een prachtig plek waar enkele Campers staan .
    Daar ontmoeten we jullie met je vrienden .
    Heerlijk een Wijntje en een biertje en het ijs was gebroken !
    Bedankt voor de gezelligheid en we wensen jullie nog een voorspoedige reis !